Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
TEMA
Metro
TEMA
Metro

Selvom ledelsen på metroen har lovet at skabe bedre sikkerhed, sætter byggeriet ny rekord i problemer med sikkerheden. Arbejdstilsynet har uddelt 108 strakspåbud og forbud på 150 dage.

En ansat blandede støvende tørbeton uden åndedrætsværn eller ansigtsbeskyttelse. Ifølge Arbejdstilsynet kunne tørbetonen virke ætsende på huden, hvis den ansatte begyndte at svede. I alt skulle han tømme 80 poser med tørbeton på en arbejdsdag.

I januar erkendte Metroselskabet, at sikkerheden for de ansatte var for dårlig. Samtidig lovede de, at nu skulle der styr på sikkerhed og arbejdsmiljø på milliard-byggeriet.

Men siden har firmaerne på byggeriet kun fået endnu flere påbud om farligt arbejde. Det viser en gennemgang af Arbejdstilsynets rapporter, som Fagbladet 3F har fået aktindsigt i fra januar til og med maj 2014.

Allerede i årets første fem måneder har tilsynet grebet ind med strakspåbud og forbud til metroens entreprenører 108 gange. Det er næsten ligeså mange forbud og strakspåbud, som metroen fik hele sidste år. Her fik metrofirmaerne tilsammen 115 gange alvorlig kritik fra Arbejdstilsynet.

Rapporterne viser blandt andet, at ansatte arbejder uden nødvendigt sikkerhedsudstyr. Det skete blandt andet, da tilsynet afslørede, at ansatte skulle blande 80 poser med støvende tørbeton uden åndedrætsværn eller ansigtsbeskyttelse.

Ekstra kontrol

Sager om dårligt arbejdsmiljø og ulykker har plaget metrobyggeriet lige fra starten.

Kirsten Jørgensen er ekspert i sikkerhed i byggeprocesser. Hun mener, at entreprenørerne og den offentlige bygherre ikke tager sikkerheden alvorligt nok.

- At få så mange strakspåbud er ikke særlig flatterende. Prioriteringen af sikkerhed på metrobyggeriet har åbenlyst været ekstrem dårlig, siger Kirsten Jørgensen, lektor ved DTU Management.

LÆS: Metroen er Danmarks farligste arbejdsplads

Det er primært udenlandske entreprenører og byggearbejdere, der udfører arbejdet på metroen.

- Når man tre år henne i byggeprocessen ser så store problemer med sikkerheden og begynder at lappe hullerne, er det meget svært at rette op på, vurderer eksperten.

I maj blev antallet af tilsynsførende fra Arbejdstilsynet forhøjet fra tre til fem fuldtidsansatte på metroen.

- Der er stadig er mange problemer med sikkerheden på metrobyggeriet. Derfor har vi fornylig - på beskæftigelsesministerens initiativ - oprustet indsatsen, siger Karsten Bach Christensen, tilsynschef fra Arbejdstilsynet.

Metro: Stadig udfordringer

Metroselskabet, som er bygherre på byggeriet, ønsker ikke at medvirke i et interview. Men i en mail erkender selskabets chef for arbejdsmiljø, Susanne Brendstrup, at der er problemer med sikkerheden.

- Der har været og er stadig udfordringer med arbejdsmiljøet på byggepladserne, og det tager Metroselskabet naturligvis meget alvorligt, skriver Susanne Brendstrup.

Men det går den rigtige vej, mener Susanne Brendstrup. Også selvom byggeriet har fået endnu flere strakspåbud og forbud, efter selskabet satte en sikkerhedskampagne i værk.

- Vi kan se, at vores indsats virker, da ulykkesstatistikken i 2014 er under landsgennemsnittet. Når det er sagt, er der dog fortsat for mange påbud på byggepladserne. Derfor arbejder Metroselskabet fortsat målrettet på at forbedre forholdene på byggepladserne i samarbejde med vores entreprenør, lyder det i mailen.