Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Hvorfor er det vigtigt, hvad piloter hos Ryanair bruger deres iPads til i København? Hvorfor brugte advokaterne flere timer på at nørde om diverse EU-traktater? Og hvornår starter blokaden mod Ryanair i Københavns Lufthavn? Læs Fagbladet Forklarer om maratonmødet i Arbejdsretten forleden.

Hvad er en hovedforhandling?
En hovedforhandling er det afsluttende retsmøde i en sag, inden retten træffer afgørelse.
Efter en række indledende retsmøder de senere måneder var tiden 15. juni kommet til hovedforhandlingen i Arbejdsretten mellem LO/Flyvebranchens Personale Union på den ene side og Ryanair på den anden.

Handler sagen om løn- og ansættelsesvilkår for Ryanairs kabinepersonale?
Ikke direkte. Arbejdsretssagen handler om, hvorvidt den danske fagbevægelse lovligt kan etablere en konflikt og sympatikonflikt over for Ryanair i København. Det kan senere have den konsekvens, at Ryanair-personalet får bedre vilkår.

Hvad er en base?
Et flyselskab har base i det land, hvor personalet starter og slutter deres tjeneste. Ifølge EU's regler skal alle besætningsmedlemmer være tilknyttet en base. Piloter og stewardesser, som flyver med Ryanair fra København, har den danske hovedstad som base.

Hvorfor gør Ryanair er stort nummer ud af, at de har anskaffet en masse iPads?
Fordi Ryanair er ved at indfase "Electronics Flight Bag" (EFB), som skal gøre det mere smidigt for piloterne at gøre klar til flyvning: Tjekke vejrudsigt, modtage beskeder fra hovedkontoret i Dublin, briefe kabinepersonalet, foretage sikkerhedstjek og så videre. Det mener Ryanair vil reducere den tid, personalet bruger uden for flyet.

Hvorfor er det vigtigt, hvad der foregår på Ryanair-basen i København?
Fordi et af Ryanairs vigtigste argumenter er, at 98 procent af arbejdet blandt piloter og stewardesser i København, foregår i Irland. Det skal forstås på den måde, at Ryanair definerer deres fly som irsk territorium, fordi de er indregistrerede i Irland. Og da personalet nu stort set - på grund af smarte iPads - kan gå direkte ombord på flyet, arbejder det ifølge Ryanairs logik næsten ikke i Danmark. Dermed mener selskabet, at Flyvebranchens Personale Union (FPU) ikke har ret til at gøre krav på en dansk overenskomst.

Omvendt argumenterer LO for, at de ansatte hos Ryanair i København skal lønnes efter danske forhold, da der faktisk foregår en del arbejde på landjorden, og da kabinepersonale bor og skal betale husleje,  mad og øvrige daglige omkostninger i Københavnsområdet.

Skal sagen for EU-domstolen?
Kernen i denne del af sagen handler om, hvilke EU-regler, som skal regulere Ryanair i Danmark. På den ene side har vi Charteret Om Grundlæggende Rettigheder (art. 28), der fastslår, at strejkeretten er en grundlæggende rettighed.
På den anden side sikrer Romtraktaten fri bevægelighed for personer og tjenesteydelser over landegrænser i EU.
Udover dette er der en lang række forordninger og tidligere domme på EU-niveau, som også er med til at regulere området.

Ryanair argumenterer for, at Arbejdsretten skal bede EU-Domstolen afveje disse EU-bestemmelser over for hinanden, før der kan træffes afgørelse. Det vil betyde, at en eventuel sympatikonflikt først kan træde i kraft om lang tid. LO mener ikke, at det er nødvendigt at sende sagen til Luxembourg.

Hvornår kommer der konflikt?
En eventuel konflikt og symptikonflikt kan tidligst starte fem dage efter, at der er afsagt dom. 15. juni ville Arbejdsretten ikke sige andet end, at der kommer en afgørelse ”så hurtigt som muligt”. Der er forlydender om, at det bliver før sommerferien. Hvis en sympatikonflikt bliver en realitet, kan Ryanairs fly ikke lette, fordi de ikke kan få brændstof, bagage eller mad ombord på flyet.

Hvor kan jeg få mere at vide om, hvad der foregår i Arbejdsretten?

Her kan du læse Fagbladets retsreportage.

På denne liveblog fra check-in.dk kan du følge sagen minut for minut.