Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

3F på vej med strejke og blokade mod en af de store flextrafik-vognmænd, der blandt andet kører med sygehuspatienter. Vestjysk Busser anklages for at snyde chaufførerne med arbejdsuger på over 75 timer, lav løn og ingen overarbejdsbetaling.

​Movia er gået grundigt til værks og har ved alle stikprøver indhentet dokumentation fra vognmændene. For eksempel ansættelseskontrakter og de seneste tre måneders lønsedler for samtlige chauffører.
FOTO: Sydtrafik

3F iværksætter i begyndelsen af februar hovedkonflikt mod Vestjysk Busser. Vognmandsfirmaet er en af de store vindere ved den seneste udbudsrunde af flextrafik hos trafikselskaberne Midt- og Sydtrafik med kørsel af for eksempel sygehuspatienter og skolebørn.

Baggrunden for konflikten i form af strejke og blokade er, at Vestjysk Busser udfører arbejde inden for 3F Transportgruppens faglige område, der ikke er overenskomstdækket. Det er ikke lykkedes 3F at opnå overenskomst.

Forhandlingssekretær i 3F’s Transportgruppe, Allan Andersen, anklager vognmanden Arnbjørn Fagraklett, der er indehaver af Vestjysk Busser og medindehaver af Flexbusser ApS og AJ Busser ApS, for underbetaling, snyd med overtidsbetaling, manglende søn- og helligdagsbetaling samt brud på 11-timers reglen om hviletid.

De tre vognmandsfirmaer har samme adresse i Aulum i Vestjylland og har i alt vundet udbud for 59 biler landet over - de fleste fra Vestjysk Busser. 3F iværksætter konflikt mod alle tre firmaer, der har fået konfliktvarslerne tilsendt efter de fagretlige regler.

3F: Bondefangeri

- Det, der foregår i de tre firmaer, er bondefangeri. Vi ved fra chaufførerne, at de bliver lovet ordnede forhold og overenskomstløn. Men først, når de er ansat, bliver de præsenteret for dårlige vilkår, som er svære at gennemskue. Chaufførerne ender med at køre minimum 14-15 timer pr. dag til lav løn - også i weekenden - uden overtidsbetaling, siger Allan Andersen.

Han bakkes op af en tidligere chauffør hos Vestjysk Busser Franz Køhler, der var ansat fem år, før han forlod firmaet.

- Så havde jeg fået nok. Jeg havde vagter på 24 timer syv dage om ugen og kørte fra klokken 6 til 18 hver dag - nogle dage mere. Jeg fik ikke overtidsbetaling og fik kun løn for de timer, hvor bilen rullede på vejene. Ikke når jeg holdt stille og afventede kørsler, så lønnen var alt for lav, siger han.

Han kom direkte fra malerfaget over i jobbet hos Vestjysk Busser.

- Jeg var uden erfaring i transportbranchen. Det var svært at gennemskue, at det var en gang snyd og bedrag. Jeg vil advare andre mod firmaet. Indehaveren er en fidusmager. Jeg blev fyldt med løgn, siger 45-årige Franz Køhler, der i dag er chauffør i vognmandsfirmaet Vinderup Taxi.

- Der er ordnede forhold. Jeg får løn for alle timer og er ekstremt glad for mit job, siger han.

Vognmand afviser kritik

Vognmand Arnbjørn Fagraklett afviser kritikken.

- Vi har ordnede forhold og har siden 1999 haft overenskomst med Kristelig Arbejdsgiverforening. Vi har et godt arbejdsmiljø. Påstande om andet er noget vrøvl, og jeg imødeser konflikt med sindsro. Men jeg synes, 3F’s fremgangsmåde er provokerende, siger Arnbjørn Fagraklett, der henviser til en folder, som er delt ud på en lang række sygehuse, hvor de tre firmaer tilbyder kørsel på ordnede forhold, hvor chaufføren får op til 144,34 kroner i timen.

- Men den holder ikke, for det er blandt andet inklusive pension. Så den reelle løn er væsentligt lavere, siger Allan Andersen.

Det fremgår af “Lokal virksomhedsaftale for Vestjysk Busser”, at den daglige arbejdstid kan være op til 13 timer dagligt inklusive pauser plus kørsel til og fra arbejde. Arbejdstiden kan to gange om ugen komme op på 15 timer plus kørsel til og fra arbejde.

Det fremgår også, at den daglige hviletid en gang om ugen kan nedsættes til otte timer, eller to gange om ugen kan nedsættes til ni timer.

Det fremgår endvidere, at “For timer udover den planlagte timeløn ydes ikke timeløn, men alene overskudsdeling”.

- Det betyder i praksis, at der ikke er betaling for overtid, siger Allan Andersen.

Overskudsdeling er sort snak

Det er forklaret i virksomhedsaftalen, at overskudsdeling udbetales efter følgende princip:

“Vognens prebetaling for det enkelte daglige vognløb/vognens gennemsnitspris x personlig timeløn jf paragraf 2 = chaufførens andel af overskud”.

- Jeg har aldrig set noget lignende. Det er fup og sort snak, siger Allan Andersen.

Det fremgår, at virksomhedsaftalen er indgået mellem Arnbjørn Fagraklett og en tillidsrepræsentant i firmaet i tilknytning til overenskomst mellem Kristelig Arbejdsgiverforening og Kristelig Fagforening.

- Det er en ulovlig aftale, siger Allan Andersen.

Trafikselskaber: Ikke vores bord

Konkurrencen er hård, når der udbydes og køres flextrafik. 3F kritiserer trafikselskaberne for at acceptere alt for lave bud og ikke kontrollere vognmandsfirmaerne.

- På den måde er der frit spil for brodne kar, der vinder med så lave bud, at chaufføren betaler prisen i form af lav løn og alt for mange arbejdstimer. Samtidig går det ud over trafiksikkerheden med udmattede chauffører, siger Allan Andersen.

Sydtrafik og Midttrafik har i forbindelse med den omtalte udbudsrunde tidligere afvist al kritik over for Fagbladet 3F.

I Midttrafik påpeger funktionsleder Thomas Dalgaard Mikkelsen i et mailsvar blandt andet, at det alene er leverandørens ansvar at sikre, at arbejdstidsreglerne overholdes.