Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Der kommer et efterspil på dom for lønsnyd på ti millioner kroner mod 160 byggearbejdere på Storstrømsbroen, lover direktør for projektet. Den italienske hovedentreprenør må tjekke sine egne og underfirmaers løn igennem for snyd, siger han.

Giuseppe Lombardi og Mario Piciaccia blev snydt for 60.000 og 70.000 kroner i løn, da de arbejdede på Storstrømsbroen. Nu vil direktør fra Vejdirektoratet have lavet løntjek af underentreprenørerne for at standse mere snyd fremover.
Rasmus Flindt Pedersen

Det er helt uacceptabelt, når italienske og rumænske ansatte på byggeriet af Storstrømsbroen er blevet snydt for ti millioner kroner i løn.

Og at det er sket via brugen af falske dokumenter, dobbelte lønsedler og blanke timesedler, gør det kun endnu værre.

Sådan lyder reaktionen fra Erik Stoklund Larsen, der er anlægsdirektør i Vejdirektoratet, som står som bygherre på Storstrømsbroen.

- Det er simpelthen ikke i orden, at det foregår på vores byggeprojekt. Jeg kan kun tage afstand fra det, siger han til Fagbladet 3F.

- Hvis det er sådanne ting, der foregår på vores pladser, kan vi ikke stå model til det. Og vi skal tage alle muligheder i spil for at komme det til livs, siger Erik Stoklund.

LÆS OGSÅ: Italiensk-ejet firma snyder byggearbejdere for ti millioner kroner på statens milliardprojekt

Voldgiftsretten afgjorde mandag, at det italiensk-ejede firma PK & ECD havde snydt mindst 160 betonarbejdere for 10,3 millioner kroner i løn over en treårig periode.

De italienske og rumænske arbejdere kunne selv fortælle, hvordan de blev bedt om at underskrive blanke timesedler, som firmaet selv kunne udfylde senere.

De fik også to sæt lønsedler, hvor der var forskel på timetallet og lønnen. Og flere oplevede, at deres underskrifter blev forfalsket.

På den måde kunne PK & ECD kunstigt holde timetallet langt lavere, end det reelt var – og spare på lønkroner til de ansatte.

LÆS OGSÅ: Mario og Giuseppe blev snydt på Storstrømsbroen: Cheferne bad os skrive under på blanke papirer

Og det kan koste PK & ECD deres lukrative kontrakt på Storstrømsbron, fortæller Erik Stoklund Larsen.

- Det kan godt ende med, at vi beslutter, at PK & ECD bliver bortvist fra byggepladsen. Det skal vi ind og vurdere nu, siger han.

- Det er trist, at det skal komme så vidt, og at vi ikke kan sikre, at de ansatte automatisk får den løn, de er berettiget til. At den ordentlighed ikke kan findes på vores byggeplads, siger Erik Stoklund Larsen.

Chef for Vejdirektoratet: Italienere har svigtet ansvar

Chefen for Vejdirektoratets største byggeprojekter – herunder Storstrømsbroen – er heller ikke forsigtig med at kritisere den italienske hovedentreprenør på byggeriet, SBJV.

- Vi har gjort klart for SBJV, at vi tager afgørelsen meget alvorligt, og at vi har tænkt os at tilbageholde beløbet på ti millioner kroner hos os, indtil underentreprenøren betaler boden, siger Erik Stoklund Larsen.

Som en del af aftalen om at være hovedentreprenør – og altså stå som hovedansvarlig for selve byggeriet af Danmarks tredjestørste bro – har SBJV forpligtet sig til at føre opsyn og lave løbende løntjek på deres underentreprenører.

På den måde skal de sikre, at de ansatte ikke bliver udsat for lønsnyd og social dumping.

Men den pligt har SBJV ikke levet op til, mener Erik Stoklund Larsen.

- Det har de åbenlyst ikke. De har en underentreprenør, som lige har tabt big time i voldgiften. Så SBJV har ikke gjort deres arbejde med at kontrollere, at underentreprenørerne overholder danske løn- og arbejdsvilkår, siger han.

Derfor lover han nu, at der vil komme et efterspil på dommen, som er blandt de største til dato herhjemme for løndumping på et byggeri.

- Vi kommer til at følge op og bede om at få lavet løntjek på både SBJV selv og de andre underleverandører, de har. Vi har gjort det før. Men så må vi gøre det én gang til og starte forfra fra toppen. For vi kan ikke have, at der foregår denne slags sager på vores byggeprojekter, siger han.

Erik Stoklund Larsen, anlægsdirektør i Vejdirektoratet.
Erik Stoklund Larsen, anlægsdirektør i Vejdirektoratet. FOTO: Vejdirektoratet

Klar dom for lønsnyd er vigtig

Storstrømsbroen bliver Danmarks tredjestørste bro, når den står færdig. Og det offentlige projekt til 2,1 milliarder skattekroner har igennem sin byggetid været plaget af den ene skandalesag efter den anden.

LÆS OGSÅ: Skandale på skandale: Her er møgsagerne på Storstrømsbroen

Og det frustrerer Erik Stoklund Larsen, at der stadig ikke er styr på tingene på byggepladsen.

- Som bygherre er vi udfordret af, at vi ikke selv har kontrollen med underentreprenørerne. Vi får ikke altid alle informationer direkte, siger han.

- Der kan være ansatte, som ikke ønsker at gå til os med deres oplevelser. Det kan være, fordi de er nervøse eller har fået mundkurv på. Men så er det godt, at de er trygge ved at gå til fagbevægelsen, siger Erik Stoklund Larsen.

Han glæder sig over, at kendelsen fra voldgiftsretten var både klar og tydelig.

- Dommen giver os et grundlag at stå på fremover, som vi også kan bruge til at følge op på vores byggeprojekter, siger han.

Fagbladet 3F har forholdt kritikken fra Vejdirektoratet for SBJV, men de ønsker ikke at svare på konkrete spørgsmål i sagen.

I stedet sender de et skriftligt svar fra pressetalsmand Christian Lemvigh.

Her skriver han, at ”SBJV er i sin kontrakt med Vejdirektoratet forpligtet til at følge de danske arbejdsmarkedsregler.”

De samme krav gælder underentreprenører, oplyser han og “hvis reglerne - i en konkret sag - eller hos en bestemt underleverandør ikke overholdes, og underleverandøren får en bøde, så vil underleverandøren til SBJV respektere kendelsen og betale bøden,” står der i svaret fra SBJV.