Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

SAS har planer om at hyre billige piloter i England. Myndigheder må på banen og dæmme op for wild west-tilstande i luftfartsbranchen, lyder det fra 3F.

Bagageportører har mistet jobbet efter regler for våbenhåndtering er blevet strammet.
FOTO: Thomas Arnbo

Flere dages rygter taler sandt: SAS har planer om at hyre stewardesser og piloter i England til engelske lønninger, der er meget lavere end de danske. Tanken er, at de skal have en såkaldt base i London-området, altså bo der til daglig. Personalet skal så flyve frem og tilbage til København og andre skandinaviske byer, hvor de skal have deres normale arbejdsplads.

De snævert økonomiske argumenter for denne model ligger lige for: Ifølge SAS-topchef Rickard Gustafson er den gennemsnitlige timeløn i Skandinavien 43 euro, mens den i London kun er 26 euro.

Konsekvensen er klar: Det flyvende personale går ned i løn. Danske piloter og stewardesser mister jobbet. Og SAS sparer penge.

Ryanair-modellen spøger

3F er stærkt kritisk over for de nye planer:

- Vi slås og håber selvfølgelig på danske arbejdspladser i Danmark, selvom vi tidligere har oplevet, at SAS har flyttet mange 3F-arbejdspladser fra Københavns Lufthavn til udlandet, siger Henrik Bay-Clausen, formand for 3F Kastrup.

Han retter i høj grad skytset mod politikere fra både EU og på nationale myndigheder:

- De er med til at blåstemple Ryanair-modellen. Der skal være lige vilkår, og de ansatte skal ikke kunne presses af manglende regulering, siger han.

Ifølge “Ryanair-modellen” er det flyselskab, som man er ansat i, indregistreret i et land. Man har så base, altså officiel bopæl, i et andet land. Og man er ansat i et helt tredje land. Det giver rig mulighed for flyselskabet til at slippe billigt omkring skattebetaling, bidrag til social sikring med videre.

Overskud

Meldingen om den nye strategi fra SAS kom i forbindelse med offentliggørelsen af årsregnskabet for SAS tirsdag morgen. Her præsenterede SAS ellers et regnskab fyldt med sorte tal. I 2015/16 var der et overskud på 1,4 milliarder svenske kroner før skat. Men selskabet mener alligevel, at der er brug for at skære på lønningerne.

- For at hæve vores markedspotentiale må vi skabe de nødvendige forudsætninger for at konkurrere på lige vilkår med vores konkurrenter, som Rickard Gustafson udtrykker det i regnskabet.

SAS har ruter fra København, Oslo, Stockholm og Stavanger til London fordelt på tilsammen 20 daglige flyvninger hver vej. Det gør Heathrow til den største SAS-destination uden for Skandinavien.

Derfor bliver det let at flytte britisk personale ind til Skandinavien om morgenen for så at lade dem flyve til og fra Skandinavien på andre ruter.