Der har været 22 procent flere ulykker på metroen end normalt i branchen. Det er begyndt at gå bedre, siger metroens ledelse.
Byggearbejderne på metroen lever livet farligere end på landets andre byggepladser.
På tre år har der været 147 ulykker på metroens 21 byggepladser. Det er 22 procent flere arbejdsulykker, end hvad der er normalt på et byggeri af den størrelse. Det viser en ny opgørelse fra Metroselskabet.
- Det dokumenterer, at metroen har været en alt for farlig arbejdsplads, siger Jens Kirkegaard, der er formand for byggegruppen i 3F Bygge, Jord og Miljø i København.
Metroen er efterhånden berygtet for dårligt arbejdsmiljø. Arbejdstilsynet har udstedt rekordmange påbud for farlige forhold. Og i 38 tilfælde har tilsynet og politiet indledt en straffesag mod firmaer på metroen for brud på arbejdsmiljøloven.
Den rigtige vej
Byggebranchen er i forvejen landets farligste branche. Sidste år var der i snit 22,1 ulykker for hver million arbejdstime hos entreprenører og håndværksmestre i Danmark. Fra metroens start og til juli i år har ulykkesraten været 27,0.
Ledelsen hos den danske bygherre, Metroselskabet, erkender, at der har været for mange ulykker på byggepladserne. Men påpeger samtidig, at det går den rigtige vej.
- I 2013 havde vi relativt mange ulykker. Det har vi gjort en indsats for at bekæmpe, og vi kan se af tallene for 2014, at det er lykkedes, siger HR-chef Peder Mandrup Knudsen.
I 2013 lå ulykkesraten på metroen på 31,7, mens den i årets første syv måneder lå på 21,6.
Burde have lært lektien
Selskabets erklærede mål er, at der skal være væsentligt færre ulykker på metroen end gennemsnittet i branchen. De forventer en ulykkesrate på 16. Og det er fortsat målet, forsikrer Peder Mandrup Knudsen.
Jens Kirkegaard fra 3F ærgrer sig over, at ledelsen i Metroselskabet ikke fra start har sikret ordentlig sikkerhed for de hovedsagligt udenlandske byggearbejdere.
- Vi har lavet store projekter før, for eksempel DR Byen og Øresundsbroen, uden så mange ulykker. Men har vidst, hvad man skulle gøre for at undgå ulykker, men man har ikke brugt den viden, siger Jens Kirkegaard.